I Malmö….men på Limhamn.

Bilder från Limham. Det är ett gäng fiskare på väg ut på Öresund för att dar torsk till middagen

Bild001

Den här bilden överraskade mig. Det är  innergår i ett nybyggt komplex ute på ön.

Bilden är tagen från femte våningen och visar på en modern innergård och samtidigt får man en glimt av Öresund

Bild000

5 Responses to I Malmö….men på Limhamn.

  1. Per Erik /Mix skriver:

    Jag är lite besviken på bebyggelsen på Ön om din bild ger den riktig rättvisa. Om man nu bygger på den lilla plätten och vatten i stort sett runt om sig så borde man kunna ordna ordentligt med vattenutsikt i mer eller mindre alla lägenheterna. Du står högt upp och skymtar en liten strimma Öresund från balkongen. Det borde en arkitekt fixa bättre tycker jag.

    I vårt hus i Göteborg ser man rakt ut mot vattnet från alla lägenheter, även de som ligger i markplan har man fått till en fantastiskt bra havsutsikt. Och då ligger huset säkert 100 meter från vattnet.

  2. Kalle skriver:

    Sven!

    Du skulle hört av dig. Du var ju hemma hos mig! 🙂 Har du vänner på ”kronolotsen”?

    Per Erik /Mix

    Tror inte riktigt att du vet vad du pratar om… Hela Ön är projekterad. På ”kronolotsen” som ”komplexet” heter har de flesta utsikt antingen mot hamnen, ”dockan” eller sundet.

  3. Per Erik /Mix skriver:

    Kalle,

    Jag utgick bara från bilden. Själv har jag inte varit på Ön sen jag lämnade Malmö 1992 och inte var det ofta innan dess heller för övrigt.

    Med lilla plätten menade jag just Ön som är precis det en liten plätt med vatten runt och då hade till och med jag klarat av att få alla lägenheter att se ordentligt med vatten om jag ritat dem. Det var bara det jag ville ha sagt.

    Flyttar jag tillbaka till Malmö någon gång så är definitivt Ön en tänkbar del att bo på precis som hamnen. Fast helst hade jag flyttat tillbaka till min näst sista lägenhet i stan som låg ovenpå kötthandlaren på Simrishamnsgatan (AgroUnion?), hade jag bara haft balkong som lägenheten ovenpå min så hade jag aldrig flyttat men jag hamnade sen på Amiralsgatan. Balkong som inte kunde utnyttjas ändå för bullret. Sen bar det av utomlands söderut, men det är en helt annan historia.

  4. Kalle skriver:

    Ön är nog större än du minns. Och marken har blivit dyr.

    Jag bor som sagt i en lgh i ovan nämnda område. Har också köpt ett hus som byggs i detta nu ute på Ön.

    Området med lägenheter är ganska stort. Tror där är runt 250 lägenheter. En del har utsikt mot dockan, en del mot hamnen och en del mot sundet. Tror inte man hade kunnat optimera utsikten bättre på den tomtbit man hade till sitt förfogande. På ena sidan om dessa lägenheter ska det byggas fler lägenheter och på andra hållet ska det byggas hus. Så ön börjar bli fullbebyggd…

Lämna en kommentar